În urma adoptării reformelor vor fi reduse livrările de permise pe piaţa de carbon mai repede decât s-a planificat, retrăgându-se permisele gratuite pentru industrii până în 2034, şi aducând gradual sectorul maritim pe piaţa carbonului, începând din 2024, scrie Agerpres.

Primul mare sistem global de comercializare a cotelor de emisii de CO2 a forţat din 2005 fabricile şi centralele electrice să cumpere permise când emit CO2, iar reglementarea a dus la reducerea emisiilor din acele sectoare cu 43%.

Potrivit acordului la care s-a ajuns, ritmul de reducere a cotelor propuse se va accelera, urmând să ajungă până în 2030 la o scădere cu 62% faţă de 2005, ceea ce ar permite îndeplinirea obiectivelor UE de reducere a emisiilor.

Din cele 27 state membre UE, 24 au votat în favoarea reformei, Polonia şi Ungaria s-au opus, iar Belgia şi Bulgaria s-au abţinut.

Polonia, care anterior ceruse suspendarea pieţei carbonului sau o plafonare a preţurilor pentru a atenua povara asupra industriei, susţine că politicile climatice ale UE stabilesc obiective nerealiste.

Reforma ar urma să majoreze costurile legate de poluare pentru producătorii de ciment, aviaţie şi transport maritim, iar în urma vânzărilor de permise pe piaţa de carbon vor fi obţinute miliarde de euro, bani care vor fi investiţi de guvernele naţionale în măsuri ecologice.

Cotele de emisii gratuite distribuite industriei grele nu vor fi mai fi acordate din 2034, companiile aeriene le vor pierde din 2026, iar emisiile navelor vor fi adăugate schemei din 2024.

Sursa foto: Unsplash