„Lipsa de materii prime este dată de lipsa de minereuri precum cobalt, litiu, materiale care sunt din ce în ce mai mult folosite în industrie. În lipsa acestor materii prime scoase din pământ, soluția este să le procuri din altă parte, cum ar fi din reciclarea deșeurilor electrice și electronice”, a declarat, pentru wall-street.ro, Cristian Pocol, președintele Asociației RESPO.

Astfel că s-a ajuns la concluzia că este foarte important ca aceste materii prime să fie recuperate din deșeuri, însă problema cea mai mare este că deșeurile nu se colectează așa cum ar trebui deoarece sunt greu de separat fiind folosite în cantități foarte mici.

„Problema principală este dată de diponibilitatea materilor prime care stau la baza acestor circuite electronice, care sunt produse preponderent în China. Sunt probleme cu disponibilitatea materiilor prime care stau la baza producției acestor componente electrice si electronice”, precizează președintele RESPO.

Deși s-ar părea că decizia de a alege China pe post de furnizor ar fi cea mai ieftină variantă, Cristian Pocol este de părere că în ultimul timp s-a scumpit foarte mult transportul. Un container transportat naval din China costa înainte 3.000 - 4.000 dolari, însă acum costul a ajuns la 7.000 dolari.

Când ar putea reporni motoarele industria auto?

Oprirea producției fabricilor auto, inclusiv pentru alți producători pe lângă Dacia, va fi o situație recurentă deoarece nu există un lanț comercial de furnizori care să funcționeze optim.

„Deși industria încearcă să înlocuiască furnizorii existenți, acest lucru nu se poate realiza peste noapte. Problema lipsei de componente electronice cu care se confruntă industria auto este de circa șase luni”, spune președintele Asociației RESPO.

Potrivit lui Cristian Pocol, prima soluție spre care se vor îndrepta producătorii auto ar fi Turcia, o țară dezoltată, care are acces la minereuri. Pe lângă Turcia, o altă variantă de furnizori ar reprezenta-o țările din Asia: Coreea sau Vietnam.

Deși nimeni nu poate cunoaște exact când vor veni vremuri mai bune pentru industria auto, iar producția fabricilor nu va mai stagna, există totuși speranțe.

Președintele Asociației RESPO, spune că nu este în interesul nimănui să țină producția oprită în industria auto, care este de altfel o industrie dinamică, iar toți actorii din piață fac eforturi pentru a reporni activitatea.

„Să sperăm că într-un interval de șase luni se poate ajunge la un nivel de funcționare continuă. Nici să înlocuiești furnizorul actual cu un altul nu o poți face peste noapte, iar ce probleme există în prezent nu se pot rezvolva în mai puțin de șase luni. Lucrurile însă sunt în schimbare radicală”, a declarat Cristian Pocol.

Industria auto a oprit producția pentru o scurtă perioadă

Dacia anunțat pe 5 februarie că oprește producția din cauza crizei de componente electronice la Uzina Vehicule în zilele de 5, 8 și 12 februarie, iar La Uzina Mecanica și Șasiuri, parțial, în data de 8 februarie.

Citește și Dacia oprește producția trei zile din cauza lipsei de componente electronice.

Şi alţi producătorii auto din întreaga lume, printre care Ford, General Motors, Subaru Corp, Toyota Motor Corp, Volkswagen şi Fiat Chrysler, închid liniile de asamblare pe fondul lipsei de cipuri pentru industria auto. Acestea sunt utilizate de pe o gamă largă de aplicaţii precum sisteme de asistenţă şi controlul navigaţiei. În medie, un autoturism utilizează între 50 şi 150 de cipuri.

De asemenea, pe 24 februarie, Ford Craiova a transmis că suspendă producția pentru 8 zile la Craiova din cauza crizei de componente electronice.

În prezent, ponderea Europei din piaţa globală de semiconductori, evaluată la 440 miliarde de euro, este de aproximativ 10%, iar UE se bazează pe cipurile produse peste hotare. O astfel de dependenţă de cipuri şi alte produse care vin din străinătate a fost scoasă la lumină în timpul pandemiei.

Sursa foto: Pexels