Pentru anul acesta va fi tot mai vizibilă tendința de a ieși din zona de vânzări/achiziții bazate pe preț, care susțin vânzări de ambalaje ieftine, cu calități standard, și generatoare de deșeuri multe, și îndreptarea spre vânzări/soluții de ambalat care urmăresc raportul cost/ambalare, eficiența economică, tehnologică și umană.

Producătorii încep să înțeleagă că folosirea materialelor și utilajelor performante aduc, pe termen mediu și lung, economii la nivel de business și contribuie la o atitudine responsabilă față de mediu.

„O altă tendință pentru 2021 este folosirea materialor cu grosimi mai mici, soluții care economisesc material plastic, mai tehnice. De aici și promovarea soluțiilor de ambalare „smart “, care încorporează tehnologii superioare, având grosimi mai mici, dar caracteristici tehnice superioare”, a declarat, pentru wall-street.ro, Melinda Mureșan, general manager M&M Product.

Ce tendințe se anunță pentru 2021

Pe baza cerințelor înregistrate în ultima perioadă, dar și datorită unor obiective cu privire la gestionarea deșeurilor impuse de Uniunea Europeană, reprezentanții Biodeck estimează că ambalajele sustenabile vor deveni un standard atât al industriei HoReCa, cât și parte din coșul zilnic al consumatorului final.

„Ca urmare a promulgării legii compostului, ne așteptăm ca sacii menajeri biodegradabili și compostabili să vină în întampinarea clienților pentru a colecta separat deșeurile vegetale”, au declarat reprezentanții Biodeck, furnizor de ambalaje sustenabile pentru retail, industria HoReCa și pentru consumatorul final.

Tot pe baza unor directive europene de reducere a consumului de plastic de unică folosință, producătorii din industrie se așteaptă la o creșterea a comenzilor în materie de tacâmuri din lemn, caserole din trestie de zahăr, pahare din carton fără laminare sau paie din hârtie.

Citește și: Românii vor să recicleze, dar nu și dacă au de mers kilometri până la centrele de colectare

De asemenea, va exista și un interes crescut anul acesta pentru mănușile biodegradabile și compostabile, precum și pentru pungile de curierat bio-based, adică pungi produse din componente derivate integral sau parțial de plante sau materiale regenerabile marine, agricole sau forestiere.

2020, un an al acțiunii, reacțiunii și al adaptabilității

Pentru piața de ambalaje sustenabile, 2020 a fost un an al acțiunii, al reacțiunii și al adaptării. Potrivit reprezentanților Biodeck, anul trecut a existat un interes major din partea consumatorilor finali care devin din ce în ce mai interesați de soluții prietenoase cu mediul. Sectorul HoReCa devine și el tot mai deschis la ambalajele ecosustnebaile, însă cum anul 2020 a venit cu multe provocări pentru această industrie, lucrurile au avut evoluție mai lentă.

De asemenea, pandemia a adus în prim-plan importanța unor ambalaje de calitate ca factor de diferențiere. Cum accesul clientului în restaurante și cafenele a fost restricționat, ambalajul descrie tipologia businessului: atenția la detalii și calitate, la siguranța de livrare, dar și grija pentru mediu.

„Partenerii HoReCa sunt în continuare atenți la preț, dar nu mai doresc să facă niciun fel de compromisuri asupra imaginii sau calității. Și-au îndreptat atenția către ambalaje bine etanșate, sigure atât din punct de vedere al igienei, cât și al transportului, și, în același timp, prietenoase cu mediul”, spun reprezentanții Biodeck.

Deși anul 2020 a fost unul al schimbării pentru piața de ambalaje eco, în comparație cu alte țări europene care s-au aliniat deja targeturilor de reciclare impuse de UE, piața de ambalaje sustenabile din România este la început. Suntem încă abia în faza de educare a pieței, de promovare și inovare a produselor noi ecosustenabile.

„Încă nu putem sa numim acest interes o tendință. Cu excepția pungilor de plastic din supermarketuri, care sunt impuse legal, piața de ambalaje depinde de responsabilitatea companiilor care o formează. Sunt deja multe companii multinaționale, cu unități în România, care, pentru că au sediul în Europa occidentală, sunt mult mai implicate în prezervarea mediului și au strategii în acest sens”, precizează Melinda Mureșan, general manager M&M Product.

Citește și: Ambalajele viitorului: compania care transformă trestia de zahăr în folii eco-sustenabile

Românii aleg să vină la cumpărături cu ambalajele de acasă

Românii au devenit mai preocupați de a folosi cât mai puțin plastic și de a-și aduce la cumpărături ambalajele de acasă. Din dorința de a folosi alternative la plasticul de unică folosință, consumatorii sunt deschiși la ideea de a-și face cumpărăturile în săculeți sau sacoșe proprii, evitând astfel mormanul de ambalaje care se creează în urma unui drum la piață sau la supermarket.

„La nivel declarativ, există o preocupare reală din partea publicului de a folosi cât mai puțin plastic, de a face parte din schimbare. Intențiile de cumpărare sunt tot mai evidente și aici ne bazăm și pe cererile care vin din retail. Credem că tot mai mulți români încep să devină conștienți de impactul pe care acțiunile lor îl au asupra mediului și să dezvolte comportamente care să includă și protecția mediului”, precizează reprezentanții Biodeck.

În privința retailerilor, supermarketurile și hypermarketurile își vor continua eforturile de a înlocui pe cât posibil ambalajele din plastic de unică folosință, fie la presiunile publicului, fie din dorința de a fi un exemplu de bune practici pentru concurență.

Sursa foto: Pixabay