Piața muncii din România este extrem de afectată de răspândirea epidemiei de coronavirus, la nivel mondial. Deja s-au anunțat primele concedieri, iar angajații care încă lucrează sunt în situația de a se adapta brusc la noile modalități de operare, conducere și conectare. Pentru că problema COVID-19 este globală, angajații români și-au tăiat planurile privind deplasările în străinătate, iar angajatorii renunță la recrutarea de candidați din afara granițelor.

”Marea majoritate au implementat munca de acasă acolo unde a fost posibil. Și aici mă refer la activitatea de birou. Magazinele, serviciile de curierat și transport și unitățile de producție au impus niște limite, însă nu au oprit activitatea. Aceasta este însă posibilă mai departe, în funcție de evoluția răspândirii virusului”, a declarat, pentru wall-street.ro, Gabriela Pleșa, director general al Global Mobility, companie de consultanță în HR.

Majoritatea celor care aveau planificate deplasări în scop de training, întâlniri de afaceri au apelat la videoconferințe și webinarii, după caz. Aceasta este și măsura luată de noi în cadrul Global Mobility.

Gabriela Pleșa a arătat că una dintre principalele măsuri luate de companiile locale pentru prevenție a fost diminuarea drastică a plecărilor angajaților în țările în care s-au consemnat primele cazuri, încă începând cu luna februarie.

Se opresc din planurile de a aduce angajați din alte țări UE

Precaute, companiile au redus semnificativ angajarea de expați europeni.

”Majoritatea angajaților din state UE sunt în domenii tehnice, IT, ceea ce le permite muncă în sistem remote. Pentru moment, s-a diminuat semnificativ afluxul de angajați din state UE și pe fondul măsurilor de securitate și de limitare sau sistare a tranzitului, impuse de majoritatea statelor UE”, a precizat reprezentantul companiei de consultanță în resurse umane.

Pe de altă parte, Pleșa arată că, până în acest moment, companiile nu au renunțat la planurile lor de a aduce angajați din afara UE.

Încă se respectă agenda și planificările agreate pentru demersurile de angajare a cetățenilor străini. Posibil ca în viitorul apropiat să se diminueze cererea și afluxul de angajați din state non-UE, în contextul în care anumite sectoare deja sunt puternic afectate.

Excepții doar în IT și construcții

Excepție la cele de mai sus face domeniul IT, unde trendul se va menține ascendent, atâta timp cât necesarul de personal este foarte greu de acoperit din sursă internă, iar proiectele sunt în derulare.

”Și, deocamdată, putem spune același lucru și despre sectorul construcțiilor, însă aici situația este delicată întrucât se așteaptă ca acest domeniu să fie afectat de o eventuală criză prelungită", a explicat șefa Global Mobility.

Pleșa arată că, în ultimele zile, s-au intensificat solicitările de informații în special în ceea ce privește regimul de muncă/reglementări speciale în domeniul dreptului muncii și în privința mobilității angajaților în cadrul prestărilor de servicii transnaționale în statele UE.

Pentru că este o situație cu care Europa și România în special nu s-a mai întâlnit, preocupările principale sunt în zona de dreptul muncii în special în cazul clienților din HoReCA, ce au fost nevoiți să își limiteze foarte mult volumul de activitate cu impact direct asupra angajaților.

Ce trebuie să știe companiile

Specialistul în resurse umane susține că organizațiile ar trebui să știe foarte bine care le sunt opțiunile de echilibrare din perspectiva relațiilor cu angajații și să aplice măsurile optime atât pentru angajați, cât și pentru afacerile lor, atfel încât impactul să fie cât mai redus posibil.

”Mă refer aici și la faptul că unii angajatori apelează la concediile fără plată (context în care angajații rămân neasigurați pentru perioadele de suspendare și fără nici un venit salarial). De asemenea, alți angajatori apelează la încetarea contractelor de muncă, deși au trecut de-abia două săptămâni de când s-a semnalat primul caz în România, fără să activeze un plan de back-up și fără să ia în considerare faptul că în viitorul apropiat, după stabilizarea situației, costurile de recrutare vor fi semnificative”, a subliniat Gabriela Pleșa.

Ce ar trebui să știe angajații, subiecți ai mobilității

Angajații care fac multe deplasări sau sunt detașați trebuie să își cunoască drepturile din toate perspectivele, în special din punct de vedere al drepturilor de securitate socială și asigurări de sănătate.

”Mă refer în special la cei care au rămas în țările de detașare pentru continuarea serviciilor cu care au fost însărcinați de către angajatorii români. Trebuie să știe că beneficiază în caz de necesitate, de toate serviciile de sănătate la fel cu cetățenii rezidenți din acele state”, a reliefat Gabriela Pleșa, director general al Global Mobility.

Ea a ținut să precizeze că organizațiile care încă iau în calcul detașarea oamenilor peste graniță, trebuie să își informeze temeinic salariații privind condițiile din fiecare țară, în privința sistemului de sănătate, precum și despre eventuale restricții curente.

Global Mobility& Corporate Experts este o companie ce oferă consultanță în HR, imigrări, consultanță fiscală și contabilitate, GDPR și consultanță corporativă. Compania are experiență de peste 16 ani în cadrul unor companii de top din România active în diverse sectoare economice, inclusiv tehnologie, telecomunicații, FMCG, automotive, dezvoltări imobiliare și construcții.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alice Gheorghe
Alice Gheorghe scrie pe domeniul Resurselor Umane (HR) si are o experienta de aproximativ sapte ani in presa scrisa. Pe Wall-Street.ro veti regasi sub semnatura ei stiri, reportaje si interviuri despre subiecte care variaza de la salarii, somaj la recrutare si tendinte in piata muncii.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »


Setari Cookie-uri