Primele efecte ale răspândirii epidemiei de coronavirus sunt resimțite deja în piața muncii din România, unde întârzierea materiilor prime din China duce la restrângerea activității în unitățile de producție din țara noastră. Toate acestea se vor traduce într-un necesar mai mic de angajați temporari, acolo unde este cazul, putând duce până la disponibilizări, daca situația se va înrăutăți. Între timp, prezența cazurilor de coronavirus în România, ”mută„ business-urile, acolo unde este posibil, în online.

„Avem destul de multe semnale și de la companiile cu care colaborăm și de la grupul Adecco, în care există o celulă de criză. Este clar că (din cauza coronavirusului - n.red) s-au redus călătoriile de afaceri, multe s-au anulat, angajații nu mai călătoresc și se încurajează munca de acasă mult”, a declarat, pentru wall-street.ro, Florin Godean, cluster manager pentru România și Ungaria, a companiei de recrutare Adecco.

Situația este însă destul de neclară, nu știm dacă vor fi efecte în lanț, nu știm dacă vor fi efecte pe termen lung.

Potrivit acestuia, primele probleme au apărut în companiile care importă materia primă din China, pentru că sunt întârzieri mari ale acesteia și începe să fie afectată producția.

”De aici avem semnale de reducere a numărului de angajați temporari, iar dacă vor fi efecte pe termen lung ne putem aștepta să apară și disponibilizări. Cele mai afectate industrii sunt cele de turism și automotive, din aceste puncte de vedere”, a precizat Florin Godean.

Munca de acasă, soluția găsită de unele companii

Cristina Săvuica, șefa companiei de recrutare Lugera, spune că răspândirea epidemiei de coronavirus a convins deja o serie de companii să le permită angajaților să lucreze de acasă.

„Da. Și noi și câțiva dintre clienții noștri am decis ca angajații să lucreze de acasă. Este vorba despre companii din domeniile servicii, IT și telefonie mobilă. Și nouă (epidemia de coronavirus - n.red) ne-a schimbat modul de abordare a businessului, am devenit mult mai flexibili si orientați către soluții”, a explicat Cristina Săvuică.

Și compania Adecco a decis că angajații proprii care au copii pot lucra de acasă, pentru a putea avea grijă de cei mici.

Inclusiv Ministrul Muncii şi Protecţiei Sociale, Violeta Alexandru, recomandă flexibilizarea programului de lucru pentru părinţii care nu au cu cine să îşi lase copiii acasă, în contextul închiderii şcolilor.

La rândul lor, oficialii Zitec au subliniat, pentru WALL-STREET.ro, că au luat măsuri pentru a se proteja în această perioadă. Astfel, s-au luat următoarele măsuri: ”Restrângerea călătoriilor, inclusiv de la evenimente ce încă nu au fost anulate; anularea evenimentelor organizate de noi, colegii care au călătorit în străinătate lucrează 2 săptămâni de acasă; instruire internă (circulare, afișe informative în zonele publice potrivite), dar și amânarea de anumite achiziții ne-esențiale pentru desfășurarea activității. Așteptăm să vedem ce impact vom resimți pe zona de venituri. Primele două luni ale anului au fost foarte bune”.

Mai mult, toți angajații sunt pregătiți să lucreze de acasă. ”De fapt așa operăm standard, ca politică de work from home”, mai spune Alexandru Lăpușan, șeful Zitec.

Compania românească specializată în proiecte de R&D în blockchain si Inteligență Artificială Softbinator Technologies spune că oferă în mod normal posibilitatea de a lucra de acasă pentru circa 20% dintre angajați, însă în situația de față procentul poate fi mărit în condiții similare de productivitate și siguranță”.

Oracle România a transmis angajaților că pot lucra de acasă dacă doresc, până pe 23 august, conform unor surse din companie, însă cei care doresc totuși să vină la sediu, o pot face.

Chiar și programele de dezvoltare se mută în online

În contextul de mai sus, unele companii merg până la a solicita furnizorilor de consultanță și training ca inclusiv programele lor să fie livrate la distanță. Iar dacă până acum multe companii s-au arătat destul de reticente la metoda livrării de training la distanță, noua criză pare să schimbe aceste comportamente.

“Nu afirmăm că înainte de COVID-19 furnizorii și clienții ignorau cu totul această soluție. Unele organizații deja o folosesc cu succes, mai ales pentru sesiuni livrate de traineri din afara țării. Ceea ce am constatat acum este că această criză accelerează adoptarea acestei metode de învățare. Beneficiile trainingului la distanță nu se rezumă la momentul actual, când este clar că oamenii refuză să participe la întruniri pentru a reduce riscul de infectare cu COVID-19, fiind astfel nevoie de o soluție alternativă. În situațiile obișnuite, el produce o scădere considerabilă a costurilor cu pregătirea oamenilor, eliminând cheltuielile de cazare, masă și transport. De asemenea, și timpul în care oamenii sunt scoși din activitatea curentă de lucru este redus strict la durata sesiunilor”, a declarat și Andrei Ristea, managing partner, Trend Consult.

Munca la distanță în contextul epidemiei de coronavirus. Ce măsuri pot lua angajatorii în această perioadă?

În contextul creșterii numărului de cazuri de infectare cu noul virus Covid-19 pe teritoriul României, se impune ca operatorii economici să aibă în vedere o serie de măsuri pentru protejarea salariaților lor. Atât Codul Muncii, cât și Legea 319/2016 a securității și sănătății în muncă (“Legea 319/2006”) asigură un cadru legislativ care să permită angajatorilor, în contextul epidemiei Covid-19, să ia măsuri pentru a proteja sănătatea salariaților lor.

Astfel, Codul Muncii permite angajatorilor să modifice temporar atât locul, cât și felul muncii, fără consimțământul salariatului, în cazul unor situații de forță majoră sau ca măsură de protecție a salariatului.

De asemenea, conform prevederilor Legii 319/2016, angajatorii au obligația de a asigura securitatea și sănătatea lucrătorilor în toate aspectele legate de muncă și de a respecta principiile generale de prevenire, de evitare și de combatere a riscurilor precum și de adoptare, în mod prioritar, a măsurilor de protecție colectivă.

În acest context, o măsură importantă pe care mulți dintre angajatori au decis sau intenționează să o aplice o reprezintă efectuarea muncii de la domiciliul salariatului.

Care sunt însă modalitățile de punere în aplicare a acestei măsuri și care sunt aspectele pe care angajatorii trebuie să le aibă în vedere?

Efectuarea muncii de la domiciliul salariatului ca măsură de protecție în cazul salariaților care desfășoară muncă utilizând tehnologia informației.

Având în vedere gradul ridicat de utilizare a tehnologiilor în derularea relațiilor de muncă, angajatorii pot decide, ca măsură temporară de prevenire și combatere a răspândirii virusului Covid-19, schimbarea temporară a locului muncii din cel menționat în contractul individual de muncă, în muncă la domiciliu.

Companiile care au implementat deja o politică de efectuare a muncii la distanță, cunoscută și sub denumirea de Remote Work Policy, pot deține un avantaj semnificativ în astfel de situații deoarece acestea le pot utiliza și ca măsură de protecție a salariaților împotriva Covid-19, având deja un cadru de reglementare implementat pe această zonă.

Măsuri de protecție a angajaților împotriva coronavirus

Pe plan local, legislația muncii și a sănătății și securității în muncă cuprinde o serie de reguli pe care angajatorii le pot aplica pentru a preveni răspândirea epidemiilor (aplicabile, deci, și în cazul virusului COVID-19) și pentru a limita efectele negative în rândul organizației, potrivit datelor casei de avocatură Filip & Company. Suplimentar, miercuri, 26 februarie 2020, Ministrul Sănătăţii a emis Ordinul nr. 313/26.02.2020 privind instituirea măsurii de carantină a persoanelor cu risc de infectare cu COVID-19 şi stabilirea unor măsuri în vederea prevenirii și limitării efectelor epidemiei.

Instituirea măsurilor de carantină și autoizolare

Carantina se instituie pentru o perioadă de timp de 14 zile pentru persoanele care nu prezintă simptome, dar care se întorc din zonele cu transmitere comunitară extinsă a noului coronavirus (aceste zone sunt actualizate în timp real pe web-site-ul Ministerului Sănătății)

Persoanele care se întorc din zone afectate de COVID-19, altele decât zonele cu transmitere comunitară extinsă, se vor autoizola la domiciliu 14 zile, timp în care vor fi monitorizate de către direcțiile de sănătate publică și prin intermediul medicului de familie. Măsura se va aplica şi membrilor lor de familie. Măsura se impune și față de persoanele care au intrat în contact direct cu persoanele cu simptome și care au călătorit în zone cu transmitere comunitară extinsă, care au intrat în contact direct cu persoanele care au fost confirmate cu coronavirus, precum și membrilor de familie ai persoanelor care se încadrează în una dintre aceste situații.

Suspendarea contractelor de muncă

Potrivit Codului muncii, dispunerea carantinei este o cauză de suspendare de drept a contractului individual de muncă, fapt ce presupune că angajații nu mai prestează munca și nu vor încasa drepturile salariale. Aceștia vor beneficia, în schimb, de indemnizația descrisă anterior.

Deși autoizolarea nu este reglementată expres drept cauză de suspendare, Ministerul Sănătății informează că persoanele angajate, beneficiază, la ieșirea din autoizolare, de concediu medical, care ar urma să fie eliberat de către medicul de familie, în baza certificatului Direcției de Sănătate Publică, nemaifiind nevoie de adeverință de la angajator. Așadar, și această cauză va atrage suspendarea contractului de muncă.

Concediul medical și indemnizația aplicabilă

Potrivit legii, persoanele afectate de măsurile de carantină beneficiază de concediu şi indemnizaţie pentru carantină. Acestea se acordă asiguraţilor cărora li se interzice continuarea activităţii din cauza unei boli contagioase, pe durata stabilită prin certificatul eliberat de direcţia de sănătate publică. Certificatele de concediu medical pentru carantină pot fi eliberate pentru o perioadă mai mare de 10 zile (i.e., limita aplicabilă concediilor pentru incapacitate temporară de muncă). În plus, durata concediului medical pentru carantină nu se cumulează cu durata concediilor medicale acordate unui asigurat pentru alte afecțiuni.

În ce priveşte indemnizaţia pentru carantină, cuantumul brut lunar al acesteia reprezintă 75% din baza de calcul stabilită potrivit legii și se suportă integral din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.

Situația cazurilor de coronavirus în România

În România au fost confirmate până miercuri dimineață 29 cazuri de îmbolnăvire, iar cinci dintre pacienți au fost vindecați și externați. Ultimul caz confirmat - un bărbat din București - era internat din 5 martie la Spitalul MAI Dimitrie Gerota, astfel că unitatea medicală a restricționat accesul și ieșirile din spital.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alice Gheorghe
Alice Gheorghe scrie pe domeniul Resurselor Umane (HR) si are o experienta de aproximativ sapte ani in presa scrisa. Pe Wall-Street.ro veti regasi sub semnatura ei stiri, reportaje si interviuri despre subiecte care variaza de la salarii, somaj la recrutare si tendinte in piata muncii.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri