În fața evidentei nevoi de adaptare la noua realitate conturată de pandemia de coronavirus, Guvernul României a adoptat prin HG 252/2020 mult așteptata reglementare extraordinară care permite medicilor să realizeze consultații la distanță. Completări și norme de aplicare sunt reglementate și prin Ordinul Casei Naționale de Asigurări de Sănătate nr. 437/2020, care, printre altele, prelungește aplicabilitatea normelor metodologice pentru aprobarea pachetelor de servicii și condițiile acordării asistenței medicale, a medicamentelor și dispozitivelor medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate.

Astfel, pe perioada stării de urgență atât medicii de familie cât și medicii de specialitate din ambulatoriul clinic pot efectua consultații la distanță prin orice mijloace de comunicare, cu respectarea limitei de 8 consultații/oră, se arată într-o analiză a avocaților de la Filip & Company.

Aceasta formă primitivă de telemedicină poate viza atât (i) consultații medicale prevăzute în pachetul de servicii de bază cât și (ii) consultații ale pacienților care manifestă simptome sugestive de COVID-19.

Urmare a consultațiilor la distanță, medicii vor putea elibera și transmite pacienților prescripții medicale electronice online (cu semnătură electronică extinsă - pentru prescripțiile de medicamente compensate sau decontate), pe care pacienții sau persoanele care ridică medicamentele în numele lor le vor putea printa sau le vor putea transmite farmaciei în vederea printării. Sunt exceptate prescripțiile cu regim special pentru preparate stupefiante și psihotrope, pentru care este necesară prezentarea fizică la medicul curant sau de specialitate.

Este esențial ca în această perioadă în care prevenția este cea mai importantă, să asigurăm accesul la servicii medicale de calitate tuturor pacienților care au nevoie, fără să-i supunem riscului de a contracta si alte boli. Din păcate, celelalte afecțiuni nu se opresc doar pentru ca lumea este atât de marcată de noul coronavirus.

Am remarcat că marii furnizori de servicii medicale au început să implementeze mijloace care să permită pacienților accesul la medici și la consultațiile de care au nevoie.

Și totuși, realitatea tristă este că România nu este pregătită tehnic să implementeze la scară largă telemedicina. Un număr covârșitor de mare de pacienți nu au în mod efectiv acces la consultații la distanță, din varii motive, inclusiv lipsa de informare cu privire la opțiunile existente, lipsa tehnologiei adecvate sau a cunoștințelor care să le permită utilizarea ei, teama că odată efectuată consultația și obținută prescripția medicală nu vor putea să procure medicamentele, etc.

Pandemia actuală trage multe semne de alarmă și ridică multe probleme care de-a lungul anilor ar fi trebuit să fie rezolvate însă au fost amânate. Considerăm că este necesară o responsabilizare a noastră, a tuturor, asumarea construirii unei strategii care să asigure accesul real la un sistem de sănătate adaptat noilor condiții.

Pe termen scurt și în contextul de urgență, sunt câteva idei de bun simț care ar putea fi implementate de medici:

  1. să pregătească un protocol al desfășurării consultației adecvat mijloacelor virtuale prin care aceasta se desfășoară și să comunice pacientului elementele esențiale pe care trebuie să le cunoască;

  2. să consemneze în scris orice schimb de informații notabile făcut în timpul consultației și să îl transmită pacientului în scurt timp după desfășurarea consultației;

  3. să notifice asigurătorului adoptarea modalității de telemedicina în desfășurarea activității;

  4. să se asigure că au semnătură electronică extinsă în vederea eliberării prescripțiilor medicale care beneficiază de forme de compensare/decontare; si

  5. pentru pacienții în vârstă de peste 65 de ani (dar și pentru alți pacienți care au această nevoie), medicii să identifice, cu acordul pacientului, un aparținător disponibil să asume expres responsabilitatea facilitării stabilirii consultațiilor prin mijloace virtuale și a preluării medicamentelor pe bază de rețetă electronică, după prescriere; e momentul ideal să „adoptăm” pe cineva care are nevoie de experiența noastră cu comunicarea la distanță. Fiecare din noi putem face diferența pentru o astfel de persoană.

Citiți și primul articol din serie Telemedicina: o adaptare necesară astăzi!, un semnal de alarmă tras de experții de la Filip & Company și susținut de wall-street.ro.

Sursa foto: Dreamstime.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Sănătate »


Setari Cookie-uri